till startsidan

Tro på dig själv. Av: Emilia

Det finns mycket som jag tänker på under dagarna som går, men just nu så tänker jag väldigt mycket på hur fixerade vi människor är uttöver hur vi är/ ser utt.

Tjejer, vi får redan från vi är små lära oss att bry oss om utséende. Vi klär på våra barbiedockor fint, vi växer upp och ber om att få den där sminkväskan som ska göra oss lite finare, vi ber där med om leppgalnset för att göra våra läppar glansigare, vi blir äldre och börjar titta på massa filmer där tjejerna är "perfekta" och har ett "perfekt" liv, vi sminkar oss regelbundet, vi läser modetidningar för att hålla oss uppdaterade i vad vi ska bära för kläder för att se bra ut. Vi tar åt oss av alla möjliga skönhetstips för att se bättre ut. Jag menar inte att alla håller på med detta, men jag kan säga er att det är många som gör det. Förstår ni? Är verkligen världen skapad åt att vi tjejer ska bry oss om vårat utseende? Det här är bara mina tankar, för om ni tänker efter ett tag. Så tror jag ni håller med mig om den saken. Jag tror, att detta kan ha en stor betydelse varför det är så många tjejer som får anorexia, så många tjejer som inte är nöjda med sin kropp, jag tror det kan vara därför. Tjejer strävar efter att vara "den perfekta".

Killar, ni lär er redan från början att tävla och försöka vara bäst fysiskt. När ni var mindre så lekte många av er med bilar och actionmangubbar o.s.v. Ni tävlade om vem som hade den snabbaste radiostyrdabilen, vem som sprang fortast, vem som kunde hoppa längst, vem som hade den mest "välutväcklade" actionmangubben. Det var ständigt massa tävlingar, i vad ni än gjorde. Men när ni var små, lärde ni er då att bry er om erat utséende? Nej. Varför använder inte killar smink? (ni tänker säkert ; för att det är bögigt) kan det vara för att de vågar se sig själva som fina utan smink? De lär sig inte att bry sig så mycket? Har jag fel? Jag säger inte att killar inte bryr sig om sitt utséende, verkligen inte, för det vet jag att dom gör, men förstå mig bara rätt. Det är liksom inte alls lika många killar som tjejer som råkar ut för anorexia, bullmi o.s.v. Killarna strävar efter att vara bäst, medan tjejerna strävar efter att vara finast.

Alltså, rätta mig om jag har fel, det här är bara tankar. Och kom ihåg att när jag skriver så menar jag tjejer i stora drag, inte alla. Detsamma gäller killar, självklart är alla olika.

Men varför är det så viktigt att passa in? Att alltid tillhöra någon slags grupp, ett slags gäng eller en slags "sort"? Som en vän till mig sa "men vem är jag? liksom, fjortis, emo, nörd? jag blir ju nörd då..? det finns ju ingenting annat", ungifär så sa han. Vet ni vad jag svarade? Jag sa "du är människa, räcker inte det?". För det är ju precis så det är. Vi måste lära oss att sluta försöka placera in oss i hur vi ska vara, hur vi blir sedda, och vart någonstans vi hör hemma. Vi hör hemma där vi är, vi har våra vänner, vi behöver inte vara någon speciell. Varför kan ni inte bara vara er själva? Man behöver inte sticka ut, man behöver inte vara en i mängden heller. Man kan bara vara, bara vara sig själv. Bara vara människa, det räcker. Alla är vi likadana på något sätt, alla är vi människor. Kan man bli mer lika än så? Självklart finns det hundratusentals olikheter, men, det som ändå överspeglar allt, det är att vi är människor. Och liknare än så blir vi inte. Uppskatta ditt liv, lev ditt liv. Gå inte och grubbla över vem du är, utan lev istället. Du slösar bara din tid och energi på att försöka ta reda på vem du är. Jag lovar att du mår helt klart bättre om du bara lever livet, istället för att gå och oroa dig för något du inte ens ska behöva oroa dig över. Jag insåg det också efter ett tag, du kommer aldrig kanske få veta vem du är, för den du är, det är du. Det kanske låter konstigt, men det är så. Du är en, du är någon. Du är inte en av flera, utan du är du och åter igen bara du. Låt dig själv vara unik, du behöver inte vara som någon annan, är du dig själv, accepterar du dig själv att vara dig själv då kommer du må bra. Du kommer att förstå då att den du är spelar ingen roll, bara du mår bra.

Inlägget blev kanske lite konstigt, men ja.. hoppas ni förstår vad jag ville framföra..
Peace and Love/Emilia

Jag har tagit denna text (som jag fick ta), av www.coolaemila.blogg.se för att jg tycker den är jätte bra & är verkligen värd att läsas. Ifall ni ikadant som mig & också vill ha texten måste ni fråga henne om lov såklart.
Puss o hej leverpastej.

Kommentarer
Postat av: Louise

hahaha eller hur! Helt galet! :P

Härligt!

Jodå jag mår finfint.



Vad händer i veckan då gumman?



Puss!

2008-11-30 @ 22:22:55
URL: http://lowice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0